Czas pracy kierowców

17.01.2014

Przepisy o czasie pracy kierowców określone w Ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców dotyczą kierowców wykonujących przewóz osób i rzeczy zatrudnionych na podstawie stosunku pracy oraz samozatrudnionych kierowców.

W ustawie tej zostały wdrożone przepisy dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego.

Czas pracy kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy podlega kontroli inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy, natomiast czas pracy samozatrudnionych kierowców jest kontrolowany przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

Kierowcy, którzy wykonują przewóz drogowy osób lub rzeczy pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą lub pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita, łącznie z przyczepą lub naczepą, przekracza 3,5 tony podlegają również przepisom:

  • Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 - jeżeli przewóz odbywa się na terytorium Wspólnoty lub pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,

  • Umowy Europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), jeżeli przewóz odbywa się pomiędzy Wspólnotą a państwem trzecim innym niż Szwajcaria lub państwami będącymi stronami porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym albo przewóz poprzez takie państwo.

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 i umowa AETR zawierają szereg wyłączeń od stosowania tych aktów prawnych.

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 i umowa AETR regulują przede wszystkim czas prowadzenia pojazdu (podstawowy element czasu pracy), wymiary przerw i odpoczynku kierowców.

 

Tachografy cyfrowe

Zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym kierowcy wykonujący przewozy drogowe podlegające rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 lub umowie AETR zobowiązani są do rejestrowania za pomocą zainstalowanego w pojeździe urządzenia rejestrującego (tachografu cyfrowego lub analogowego) wykonywanych przez siebie czynności, tj. czasu prowadzenia pojazdu, przerw w pracy i okresów dziennego odpoczynku, okresów gotowości oraz czynności określonych jako inna praca.

Stosownie do Ustawy o transporcie drogowym do kontroli karty kierowcy, zapisów urządzenia rejestrującego czas jazdy, obowiązkowych przerw, czasu odpoczynku oraz zaświadczenia o działalności kierowcy, uprawnieni są oprócz inspektorów ITD także funkcjonariusze Policji, funkcjonariusze celni, funkcjonariusze Straży Granicznej oraz inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Inspektorzy PIP dokonują kontroli w zakresie przewozu drogowego na warunkach i w trybie określonych w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy.

Wymiar kar za naruszenie przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i (EWG) nr 3821/85 jest określony w załączniku do Ustawy o transporcie drogowym.

Zaświadczenie o działalności kierowcy jest wystawiane przez przedsiębiorcę kierowcy w przypadku gdy kierowca ten:

  1. przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby;
  2. przebywał na urlopie wypoczynkowym;
  3. miał czas wolny od pracy;
  4. prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR;
  5. wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu;
  6. pozostawał w gotowości w rozumieniu art. 9 ust. 1 i 10 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.

Wzór formularza zaświadczenia jest określony:

  • w decyzji Komisji nr 2007/230/WE z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99 z 14.04.2007, str. 14, z późn. zm.) dla przewozów podlegających rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 - pobierz formularz  (63 KB),

  • w umowie AETR dla przewozów podlegających tej umowie - pobierz formularz  (34 KB).

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych określa zadania organów administracji publicznej i innych podmiotów związane z systemem cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, a także sposób podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, związanej z instalacją, naprawą i sprawdzaniem cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Ustawa obejmuje swoim zakresem zagadnienia nieuregulowane w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3821/8, a także wskazuje na obowiązek stosowania tego rozporządzenia przy wydawaniu świadectwa funkcjonalności dla tachografu cyfrowego, prowadzeniu warsztatu zajmującego się instalacją, naprawą i sprawdzaniem tachografów cyfrowych, wydawaniu kart do tachografu cyfrowego przez właściwy podmiot.

W systemie tachografów cyfrowych funkcjonują cztery rodzaje kart do tachografów cyfrowych:

  • karta kierowcy,

  • karta przedsiębiorstwa, 

  • karta warsztatowa, 

  • karta kontrolna.

Karty do tachografów cyfrowych wydaje Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA, zgodnie z umową zawartą z ministrem właściwym do spraw transportu. Wnioski o wydanie karty składane są bezpośrednio do PWPW  pocztą lub elektronicznie.

Częstotliwość pobierania danych z tachografów i kart kierowców określa rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych. 

 

Informacja Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

OZPTD ul. Żelazna 59/132
00-848 Warszawa

tel: 22. 628 80 18

NIP: 898-18-66-268
Regon: 932074327
Konto bankowe: ING Bank
30 1050 1562 1000 0090 3037 7874
Informacje o OZPTD