Działania rządu zmierzające do poprawy sytuacji polskiej branży transportowej

27.11.2014

Dezyderat nr 11 Komisji Infrastruktury uchwalony na posiedzeniu w dniu 6 listopada 2014 r. do Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie dramatycznej sytuacji polskich przewoźników drogowych po nałożeniu rosyjskiego embarga na import żywności i działań rządu zmierzających do poprawy sytuacji polskiej branży transportowej

Komisja Infrastruktury w dniu 23.10.2014r. odbyła posiedzenie w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu na wniosek grupy posłów z następującym porządkiem dziennym: "Informacja Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie dramatycznej sytuacji polskich przewoźników drogowych po nałożeniu rosyjskiego embarga na import żywności i działania rządu zmierzające do poprawy sytuacji polskiej branży transportowej" Na kierunku wschodnim operuje około 3 tys. polskich firm przewozowych. Regularnie w tej relacji wykorzystywanych jest około 10-12 tys. pojazdów. Polscy przewoźnicy drogowi wykonali do Federacji Rosyjskiej około 270 000 jazd w roku 2013, z tego 240 tys. jazd na zezwoleniach jednorazowych a pozostałe na zezwoleniach stałych EKMT. Wartość przychodów z tytułu tych przewozów to kwota co najmniej 700 mln euro. Znaczna część przewozów to przewozy różnego rodzaju artykułów spożywczych, wykonywanych pojazdami chłodniczymi. Są to głównie owoce, warzywa, mięso i przetwory z mięsa. Przy czym należy zauważyć, że polscy przewoźnicy drogowi przewożą nie tylko towary wyprodukowane w Polsce, ale również w innych krajach Unii Europejskiej oraz poza Unią. Towary spoza UE dostarczane są do unijnych portów morskich, a następnie przewożone do Rosji bezpośrednio lub z przeładunkiem w polskich centrach logistycznych. Ostatnie działania Federacji Rosyjskiej ograniczają zarówno wjazd na teren Rosji ale również tranzyt przez ten kraj. Wprowadzone przez Rosję embargo uderza z taką samą mocą w polskich przewoźników drogowych, jak w producentów rolnych. Głównie dotyczy to przewoźników z wschodnich województw Polski, którzy wyspecjalizowali się w przewozach na Wschód i dysponują specjalistycznym sprzętem (chłodnie). Według posiadanych przez Komisję informacji w ostatnim czasie dosyć radykalnie spadła liczba zleceń na przewozy do Rosji i to zarówno z Polski jak i z innych krajów Unii Europejskiej. W konsekwencji skutkuje to spadkami cen frachtów. W wielu przypadkach opłacalność przewozów obniżyła się do poziomu, który powoduje ich nieopłacalność, w związku z czym przedsiębiorcy podejmują decyzję o wyłączeniu pojazdów z bieżącej eksploatacji. W międzyczasie Rosja podjęła kilka następnych działań wpływających niekorzystnie na sytuację polskich przewoźników: - ograniczyła w roku 2011 bazową liczbę zezwoleń EKMT do 67 sztuk a następnie na 2015 do 16 sztuk, - w czerwcu 2013 jednostronnie zmieniła zasady tranzytu celnego wprowadzając własne gwarancje celne, ograniczając jednocześnie możliwość stosowania Konwencji TIR. - zablokowała również tranzyt towarów objętych embargiem przez Rosję do krajów innych niż Kazachstan. Tranzyt towarów do Kazachstanu jest dozwolony jednak przewóz ten wymaga wykupienia specjalnej gwarancji i konwoju, który kosztuje ok 1500 EUR, co czyni go w zasadzie nieopłacalnym. Po wysłuchaniu informacji i odbytej dyskusji Komisja Infrastruktury uznaje za konieczne: 1. rozpatrzenie możliwości zatrzymania na obszarze Polski kabotażu wykonywanego przez pozaunijnych przewoźników, 2. podjęcie przez Generalną Inspekcję Transportu Drogowego działań w zakresie intensywnej kontroli pojazdów wjeżdżających na teren RP szczególnie z Rosji i Białorusi również przez inne kraje UE (np. Litwę) w zakresie wwożenia paliwa ponad ustaloną przepisami normę, 3. uznanie sytuacji na rynku przewozów towarowych jako kryzysowej i przedstawienie propozycji zmian prawnych i pomocy ekonomicznej polskim przewoźnikom międzynarodowym, a w szczególności instrumentów finansowych w zakresie restrukturyzacji kredytów i leasingu, 4. wprowadzenie opłat winietowych dla przewoźników spoza UE, aby nie korzystali z bezpłatnych dróg alternatywnych, 5. wprowadzenie zintegrowanego systemu kontroli zezwoleń wykorzystywanych przez przewoźników zagranicznych. Komisja wnosi o przedstawienie do dnia 12 grudnia 2014 roku sprawozdania zawierającego informacje o efektach powyższych działań oraz wdrożonych rozwiązaniach doraźnych i systemowych.   Przewodniczący Komisji /-/ Stanisław Żmijan
OZPTD ul. Żelazna 59/132
00-848 Warszawa

tel: 22. 628 80 18

NIP: 898-18-66-268
Regon: 932074327
Konto bankowe: ING Bank
30 1050 1562 1000 0090 3037 7874
Informacje o OZPTD