24 lutego 2017 Aktualności

Przewóz drewna dłużycowego ciąg dalszy problemów ?





Dnia 23 lutego br. w Ministerstwie Transportu i Budownictwa odbyło się spotkanie w sprawie zasad przewozu drewna dłużycowego. W spotkaniu udział wzięli Przewodniczący Związku Piotr Litwiński, Wiceprzewodniczący Andrzej Olechnicki Dyrektor Generalny Andrzej Bogdanowicz oraz członkowie Związku – przedstawiciele producenta przyczep samosterujących Panowie Rajmund Mikulski oraz Damian Osuch. Liczną stronę społeczną reprezentowali przedstawiciele innych organizacji zrzeszających przewoźników drogowych. W spotkaniu uczestniczył także Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego będący władzą homologacyjną w Polsce oraz liczni przedstawiciele jednostek naukowo-badawczych zaangażowanych w badania techniczne i homologacyjne pojazdów. Zaznaczyć trzeba udział w spotkaniu przedstawicieli organów kontrolnych – Komendy Głównej Policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Problem przewozu drewna dłużycowego zaistniał z początkiem 2017 roku w wyniku pojawienia się niekorzystnej interpretacji przepisów, na podstawie której służby kontroli ruchu drogowego stawiają przewoźnikom drewna zastrzeżenia, co do legalności uczestniczenia w ruchu drogowym przyczepek samosterujących. Przewoźnicy posiadający takie pojazdy, a jest to ponad 95% realizowanych przewozów, zmuszeni zostali do zaprzestania wykonywania transportu drewna dłużycowego ponieważ nie mogą narażać się na wysokie mandaty karne oraz ryzyko zatrzymania legalnie wydanego dowodu rejestracyjnego.

            Problem znany od lat i czekający na konstruktywne rozwiązanie pojawia się jak „bumerang” tym razem powinien być ostatecznie rozwiązany. Polscy przewoźnicy drewna posiadają ponad 3 tysiące tego rodzaju pojazdów dopuszczonych do ruchu drogowego. Resort transportu w ubiegłych latach wielokrotnie obiecywał pozytywne rozwiązanie problemu jednak z czasem i przy mniejszej aktywności służ kontrolnych w tym zakresie sprawa trafiała do „szafy”.

Wierzymy, że tym razem ten Rząd nie pozostawi sprawy biegowi czasu i dokona szybkiej zmiany przepisów o warunkach technicznych pojazdów ostatecznie i w 100% na podstawie jednoznacznych przepisów te nowoczesne zestawy do przewozu drewna oraz innych długich ładunków będą mogły bez problemów poruszać się po drogach publicznych i wykonywać transport. Wczorajsze spotkanie zakończyło się jednak tylko wymianą poglądów i stanowisk poszczególnych organizacji. Prowadzący spotkanie Podsekretarz Stanu Jerzy Szmit oraz Dyrektor Departamentu Transportu wskazali w podsumowaniu dyskusji na dużą wolę pozytywnego rozwiązania problemu.

Pilnie oczekujemy na konstruktywne zakończenie sporu w tej sprawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>