17 czerwca 2015 Drogi i autostrady

Rosja: przywrócenie w pełnym zakresie funkcjonowania na swoim terytorium konwencji celnej o międzynarodowych przewozach drogowych z zastosowaniem karnetów TIR





Rosja przywróciła w pełnym zakresie funkcjonowanie na swoim terytorium konwencji celnej o międzynarodowych przewozach drogowych z zastosowaniem karnetów TIR (znanej jako konwencja TIR) – poinformował we wtorek rosyjski dziennik „Kommiersant”.

EUG to nowa struktura integracyjna Rosji, Białorusi i Kazachstanu. Powstała 1 stycznia 2015 r. na bazie ich Unii Celnej i Jednolitego Obszaru Gospodarczego. Później przyłączyły się do niej Armenia i Kirgistan.

Według „Kommiersanta” władze Kazachstanu wytłumaczyły Moskwie, że działania rosyjskiej Federalnej Służby Celnej (FTS), która od dwóch lat ograniczała stosowanie karnetów TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej, zagrażają projektowi EUG. Astana wyjaśniła, że w nowej sytuacji ładunki przewożone tranzytem z Europy do Kazachstanu należało odprawiać i opłacać dwukrotnie: przed granicą Unii Europejskiej z FR z wykorzystaniem karnetów TIR, a na terytorium Rosji – przez wewnętrzny system poręczeń. Przewoźnicy z Kazachstanu wyliczyli, że oprócz cennego czasu na granicy na każdym kursie do Europy tracili 500-600 dolarów. Swoje roczne straty oszacowali na 100 mln dolarów. Astana argumentowała, że jest to sprzeczne z koncepcją wspólnych obszarów, stanowiącą fundament EUG. W konsekwencji 29 maja na posiedzeniu Eurazjatyckiej Rady Międzyrządowej, jednego z kierowniczych organów EUG, zapadła decyzja o zagwarantowaniu funkcjonowania na jej terytorium w pełnym zakresie konwencji TIR.

Decyzja weszła w życie 13 czerwca. Wcześniej, 10 czerwca, FTS „przywróciła współpracę” ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ros. ASMAP), operatorem systemu TIR na terytorium FR.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>